24
cze
Zmiany w awansie zawodowym nauczycieli – propozycje MEiN
Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało projekt reform statusu zawodowego pracowników oświaty, które obejmują również zmiany w awansie zawodowym nauczycieli.
Zgodnie z propozycją zmniejszeniu miałaby ulec liczba stopni awansu zawodowego nauczyciela, a także zostałby wprowadzony dwustopniowy egzamin zewnętrzny na stopień nauczyciela mianowanego. Ponadto, zmiany odnoszą się także do procedury ustalania oceny pracy nauczyciela. Poniżej prezentujemy najważniejsze założenia przedstawionego przez MEiN projektu.
Zmiany w awansie zawodowym nauczycieli wg propozycji MEiN
Nauczyciel stażysta (4 lata)
- Okres adaptacji zawodowej wydłużony do 4-lat.
- Odpowiednia ocena pracy.
- Dwustopniowy egzamin zewnętrzny: praktyczny oraz teoretyczny, obejmujący wystandaryzowany test wiedzy.
Nauczyciel mianowany (6 lat)
- 6 lat pracy od uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
- Odpowiednia ocena pracy.
- Uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej.
Nauczyciel dyplomowany (5 + 5 lat)
Pierwszy stopień specjalizacji (I stopień)
- 5 Lat pracy od uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego.
- Odpowiednia ocena pracy.
- Uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej.
Drugi stopień specjalizacji (II stopień)
- 5 lat pracy od uzyskania pierwszego stopnia specjalizacji.
- Odpowiednia ocena pracy.
- Uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej.
Profesor oświaty – tytuł honorowy
- Po 10 latach od otrzymania awansu na stopień nauczyciela dyplomowanego
Ocena pracy nauczyciela
- Przed uzyskaniem każdego stopnia awansu zawodowego.
- Przed uzyskaniem każdego stopnia specjalizacji zawodowej.
- Przy ubieganiu się o pełnienie określonych funkcji.
Informacje ogólne
- Brak przedstawicieli związków zawodowych w komisjach ds. awansu.
- Zastąpienie opiekuna stażu mentorem.
- 90 minutowy test wiedzy i predyspozycji zawodowych nauczyciela stażysty.
- Nadanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego – decyzja dyrektora szkoły.
- Powołanie okręgowych komisji egzaminacyjnych.
- Odbiurokratyzowanie ścieżki awansu zawodowego, w tym odejście od staży, oraz położenie większego nacisku na umiejętności praktyczne nauczycieli.
- Umożliwienie nauczycielom kontraktowym, z zaawansowanym stażem wynikającym z obecnego systemu awansu, przyśpieszenia uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego w okresie przejściowym.
- Stopień nauczycielowi mianowanemu nadaje organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w przypadku odmowy odwołanie do ministra.